INSPIRACJE / Odchudzanie / 19 kwietnia 2017

10 Trików Zmiany Nawyków

Czy masz nawyki, które chciałbyś zmienić?

 

Jedzenie, sport, nauka, odchudzanie, praca, odpoczynek – nasze życie składa się z nawyków.

 

Mogą Cię zbudować – mogą Cię też zniszczyć.

 

Wyrobienie sobie pożądanego nawyku wygląda inaczej niż wypracowanie nawyków, które już masz, a które nie są dla Ciebie korzystne. Co chcesz zmienić?

Może chcesz wstawać wcześniej, rozpocząć (i z sukcesem zakończyć) dodatkowy projekt, zmienić sposób odżywiania, rozpocząć regularne ćwiczenie? Oto kilka wskazówek, które pomogą Ci w tym zadaniu:

 

1. Daj sobie czas. Nie da się z góry określić ile czasu potrzeba, aby wyrobić w sobie nowy nawyk. Tym niemniej daj sobie na to miesiąc. Po tym czasie zastanów się, co udało Ci się zmienić.

2. Co stracisz? Odpowiedz sobie na pytanie: Jakie potrzeby zaspakaja mi obecny nawyk? Zanim rozpoczniesz zmianę, zapisz sobie jakie masz korzyści, a jakie straty z obecnego nawyku. Przenieś te korzyści, które Cię budują do swojego nowego nawyku. Pożegnaj te cechy nawyku, które są dla Ciebie szkodliwe.

3. Rób małe kroki. Zmiana wymaga czasu i cierpliwości w powtarzaniu. Zajmuj się jednym nawykiem na raz, tak abyś mógł się na nim dobrze skupić. Nie zakładaj codziennie dwóch godzin na siłowni – zacznij od małego kroku, którego zrobienie nie będzie stanowiło wysiłku ponad siły.

4. Co zyskasz? Rządzą nami emocje. Zapisz jakie pozytywne korzyści będziesz miał z wprowadzenia nowego nawyku. Każdy nawyk składa się z trzech elementów: bodźca – rutynowego, powtarzanego działania – oraz nagrody. Działanie bez nagrody wymaga siły woli – a to utrudnia utrzymanie nawyku.

5. Zapisz i powiedz o tym. Zapisz swoje zobowiązanie do zmiany i powiedz to dwóm – trzem bliskim osobom. Będą mogli motywować Cię do działania.

6. Unikaj bodźców. Każdy nawyk zaczyna się od bodźca. Unikaj miejsc i sytuacji, które wyzwalają nawyki, których chcesz się pozbyć – na przykład wizyt w sieciach fast-food czy cukierniach. Unikanie pokus to nie słabość, a dobra strategia!

7. Pomyśl o najgorszym. Jak może wyglądać najgorszy możliwy scenariusz, gdy jednak nie dokonasz zmiany? Nie ten zły – ten najgorszy. Wyobraź sobie najbardziej bolesne dla Ciebie konsekwencje starego nawyku. Czy chcesz, aby w przyszłości Cię one dopadły? Jesteśmy w stanie zrobić o wiele więcej, aby uniknąć czegoś nieprzyjemnego.

8. Nie bądź perfekcjonistą. Nie wszystko jest czarne lub białe. Jeżeli nie uda Ci się za pierwszym razem spróbuj ponownie. Wróć do planu i bądź konsekwentny. Skoncentruj się na najważniejszych dla efektu nawykach. Każdy z nas ma słabości – ważne, aby znaleźć sposób na radzenie sobie z nimi!

9. Pamiętaj o zmianie. Trudnym punktem we wprowadzaniu zmian jest pamiętanie, że mamy je wprowadzić. Korzystaj z karteczek z przypomnieniem, zapisuj motywujące hasła (duże i kolorowe) np. w kalendarzu. Nad biurkiem powieś czerwoną kartkę, która będzie Ci przypominać o pracy nad nowym nawykiem. Nie dopadnie Cię wtedy wyparcie i nagła „utrata pamięci”.

10. Najlepszy czas jest teraz. Zastanawiasz się od kiedy zacząć. Zrób to od razu! Nie czekaj, nie planuj, nie licz, że będzie łatwiej za dzień, tydzień czy miesiąc. Zacznij powoli – małymi krokami – ale zacznij.

Treść niniejszych artykułów ma charakter wyłącznie informacyjny. Nie zastępuje konsultacji z lekarzem i nie może być podstawą do stosowania jakichkolwiek środków farmaceutycznych ani form terapii. Wszelkie decyzje w ww. kwestiach należą do lekarza prowadzącego leczenie. Portal ani osoby współpracujące nie ponoszą jakiejkolwiek odpowiedzialności wynikającej z zastosowania informacji zawartych w portalu.

Zadzwoń i umów się na wizytę!

ul. Leśna 13
Milanówek

534 039 802 | kontakt@poradniaprogresja.pl